Når dit barn ikke sine milepæle?

Milepæle… De er både enormt vigtige, og så egentlig ikke alligevel. Der findes en masse oversigter, der fortæller dig hvornår dit barn skal kunne X og Y. De udleveres sågar af sundhedsplejersken, i nogle kommuner. Vi snakker altså om oversigter, der fortæller at dit barn skal kunne trille, krybe, kravle og gå alt efter hvor gammelt det er. 

 

Men helt faktuelt, er det (næsten) underordnet hvor gamle de er, når de tillærer sig alle de vigtige færdigheder. Så længe de er i en aktiv udvikling. 

For det er vigtigt, at nå til milepælene, det er bare ikke så vigtigt hvornår. Til gengæld er det helt afgørende at nå dem, i den rigtige rækkefølge.

 

Det er f.eks. super vigtigt, at barnet kravler før det går. Under kravl styrkes både kroppen, hjernens opfattelse af kroppen og hele samarbejdet mellem de to hjernehalvdele. Det er afgørende for kvaliteten af barnets motorik senere i livet. Og ikke mindst, er det afgørende for hjernens modning og kapacitet til at lære nyt.

 

En stor del af de færdigheder, vi kender som milepæle, f.eks. at kunne trille, har også en stor rolle, i forhold til at integrere vores primitive reflekser.  

 

Groft sagt, kan du være ligeglad med om dit barn er 3 eller 7 måneder før det triller, eller om det er 6 eller 12 måneder før det kravler. Bare det sker, og bare barnet er i en aktiv udvikling for at komme dertil.  

 

Når udviklingen er igang, kan du som forælder støtte op om, og udfordre barnet, på det niveau, det befinder sig på. Går udviklingen derimod i stå, er det interessant at finde ud af hvorfor, eller hvordan vi hjælper barnet videre. 

Har barnet tidligere sprunget en milepæl over, som nu spænder ben for den senere udvikling? Udvikler barnet sig på andre områder lige nu, der tager alt energien? Eller sidder der måske, en spænding i kroppen, der gør det svært for barnet at bevæge sig?

 

Er du bekymret for, om dit barn er i en aktiv udvikling, er du altid velkommen til at bestille en tid under “øvrig konsultation”, hvor jeg hjælper jer, med at finde ud af, hvordan I (og jeg) bedst muligt kan støtte barnets udvikling.